Másképp tanulás

Etnomóka

Rendhagyó énekórák

  • Az Operaház nagykövetei - Rákos Ádám 6.c
  • Opera Nagykövetek - Illés Anna Noémi 8.a
  • Opera Nagykövetek - Szecsődi Nóra 8.a

Stílusgyakorlatok a 6.b irodalom óráján

  • Az álom - Karácsony Lilla 6.b

  • Régi emlékek - Radics Dorka 6.b
  • Stejner Kristóf és Herri Milán törpénete - Dienes Kristóf 6.b

Erdei iskolai beszámolók 6. évfolyam

  • Nagy Milán 6.b
  • Sipos Gergely 6.a
  • Karácsony Lilla 6.b


2016/17. tanév cikkei:

  • Magyar népmesék - Gyüre Lili 5.a
  • Fényforrások - Ambruzs Marcell 3.a
  • Séta az Operaházban - Simon Regina 7.b

  • Lakásavató Rebekánál, avagy ismerkedés a zsidó kultúrával - Kovács Dóra Laura 7.b, Vaszkó Ádám 7.c
  • Történelem házi feladatok:

    Ókor athéni polgár szeretnék lenni - Nagy Milán 5.b
    Schindler listája - Szarvas Lili 8.b

  • Sétáld le Petőfi életét! - Borsik Balázs és Kapros Konrád 7.c


Nép? Rajz? NÉPRAJZ!!!

Van kedved kutakodni a múltban?
Lenne kedved egy virtuális múzeumi sétán részt venni?
Szívesen ellátogatnál egy múzeumba?

Akkor itt a helyed!
Hol? A könyvtárban!

Havonta egy alkalommal gyere és ismerkedjünk meg magyar múltunkkal! Készüljünk együtt a népi, jeles napokra! Kézművesedjünk! Próbáljunk ki népi technikákat!

Az első foglalkozáson a közelgő Nagyböjt és Húsvét jeles napjait járjuk körbe.
Az időpontot a TEDI honlapján találjátok majd.

Szeretettel várunk Benneteket!


Rendhagyó énekórák


A Magyar Állami Operaház 2013 őszén indította útjára az "Operaház Nagykövetei"- programot, melynek keretében hivatásukat, a műfajt és az Operaházat megszállottan szerető művészeket delegál iskolákba.

 A program célja, hogy egy új, kulturális értelemben tágabb látókörű, operába járó fiatal nemzedéket neveljen. A nagykövetek látogatásaik során átadják az operához, baletthez kötődő szakmai ismereteiket; erős, személyes varázsukkal pedig felejthetetlenné teszik a gyerekek számára ezeket a találkozásokat. A Magyar Állami Operaház 14 művésze vállalta, hogy oktatási intézményekben tart élményekkel átszőtt, szakmailag magas színvonalú órákat.

A 2017/18-as tanévben iskolánk csatlakozott az "Opera Nagykövetei"- programhoz. Eddig négy művész látogatott el iskolánkba: Bokor Jutta- énekes, Käfer György- klarinétos, Szirb György-balettos és Ambrus Ákos- operaénekes. A felső tagozat egy-egy énekóráján élvezhettük az izgalmas és lenyűgöző előadásokat.


Köszönjük a nagykövetek szeretetteljes munkáját, várjuk őket a következő tanévben is.

Az Operaház nagykövetei

Az elmúlt hónapban az Operaház négy nagykövete látogatott el hozzánk az énekóráinkra. Mindannyian az Operaház művészei voltak, ezért saját tapasztalataik alapján mutatták be nekünk az épület érdekességeit, a munkájuk szépségét, különlegességét.

Először Käfer György klarinétművész látogatott el hozzánk, és mesélt az Operaház épületéről. Megtudtuk, hogy Ybl Miklós tervezte közel 140 évvel ezelőtt. A nézőtér akusztikája olyan jól van kialakítva, hogy a nézőtéren elhangzottak még a leghátsó sorokban is érthetőek. Az épület díszes megjelenésű, márvány lépcsőivel, aranyozott csilláraival, a falakon és mennyezeten végigfutó freskóival pompás látványt nyújt. A színpadról, a zenekari árokról, és a klarinétművészség szépségeiről is mesélt nekünk.

Következő héten Bokor Jutta operaénekesnő mutatta be nekünk Kodály Zoltán: Háry János című daljátékát. Elmesélte a nagyotmondó obsitos történetét, a leghíresebb dallamokat meg is szólalltatta. Végül közösen is elénekeltük a toborzót, és az udvarhölgy dalait. Nagyszerű érzés volt együtt énekelni egy ilyen híres operaénekessel, és hallani gyönyörű hangját.

Harmadik alkalommal Szirb György balettművész, és -mester volt vendégünk. Mesélt a balett ókori itáliai kialakulásáról,. későbbi fejlődéséről. XIV.Lajos kiváltképp szerette a balettot, ő is szerepelt néhány darabban, a "Napkirály" nevet is egy előadásban játszott szerepe után kapta. A későbbi időkben még egy balettakadémiát is épittetett. A művész úr beszélt nekünk a helyes testtartásról, és a baletthoz tartozó speciális ruhadarabokról. Mutatott nekünk spicc- és balettcipőt, meghallgattuk a tánc ABC-t, ahol minden betűhöz más-más zenei és tánc stílus tartozott.

Végül Ambrus Ákos operaénekes jött el hozzánk. Bemutatta nekünk a színpadtechnika fejlődését az ókortól napjainkig. Érdekességként elmesélte a zsinórpadlás használatát, a sűllyedő utca és a forgószínpad működését. Beszélt nekünk a lángmentesítő folyadék alkalmazásáról a világítástechnikában. Ezután bemutatta, hogyan lehet a hang erejével poharat törni, vagy tüzet oltani.
Nagyon izgalmasak voltak az előadások, jó volt megismerni a zene világát, és belelátni a művészek életébe. Leginkább Ambrus Ákos előadása fogott meg, amiben a színházban alkalmazott speciális műszaki megoldásokat mutatta be. Szívesen elmennék megnézni ezeket a csodálatos szerkezeteket működés közben is.

Készítette: Rákos Ádám 6/c

Opera Nagykövetek

A Magyar Állami Operaház Magyarország egyetlen nagy létszámú társulattal rendelkező és kimondottan operákra, balettekre szakosodott színháza. Rengeteg előadást rendeznek itt. Az Operából érkezett nagykövetek beavattak bennünket különös világukba.

Käfer György a karmesterek és a zenészek szerepéről mesélt. Megtudtuk, hogy ő határozza meg a próbákon és az előadásokon azt a tempót, melyhez minden muzsikus alkalmazkodik. Ő az, aki előadói kérdésekben döntéseket hoz, azaz meghatározza, hogy az eljátszandó műnek milyen karaktere legyen, mit fejezzen ki, és azt, hogy egyes részletei hogyan kapcsolódjanak egymáshoz.

Szirb György, balettművész beszélt a táncosok életéről, a balett kialakulásáról. A táncosok egészen fiatalon, már 4 éves korukban kezdik tanulni a balettet. A mozdulatokat francia kifejezésekkel illetik (plié, pirouette stb). Megismertük azokat a felszereléseket, amelyeket használnak (spicc cipő, balettcipő, tütü stb), s hogy előadás közben nemcsak a mozdulataikra, hanem az arckifejezésükre is figyelniük kell.

Ambrus Ákos által a gépesített színpadtechnikába nyertünk bepillantást. A színházakban a díszlet nagyon fontos szerepet játszik: süllyedő utcák, valamint forgó színpadok segítik az előadás alatt a díszletek gyors átrendezését. A súgó számunkra láthatatlan, de nélkülözhetetlen háttérmunkájáról is mesélt.

Bokor Jutta, mezzoszoprán operaénekes Mozart Varázsfuvola című világhírű operáját varázsolta osztálytermünkbe. Nekem az ő bemutatkozása és előadása tetszett a legjobban.

Készítette: Illés Anna Noémi 8.a

Opera nagykövetek

         Az elmúlt hetekben opera nagykövetek látogattak el iskolánkba, akik a színház és a művészetek különböző területeiről tartottak nekünk, diákoknak izgalmas előadásokat. Ezek segítségével jobban megismertük a színház és az opera különleges és varázslatos világát.

          Käfer György klarinétművész képekkel illusztrálva mutatta be az Andrássy úti Operaház épületét. Kívül-belül megismertük az egész épületet: a főlépcsőházat, a nézőteret, a zenekari árkot, a páholyokat, köztük a királyi páholyt, ahol ma már miniszterek foglalnak helyet. A folyosókon híres zeneszerzők, művészek arcképeit láthatjuk. Erkel Ferenc és Liszt Ferenc szobra pedig az Operaház bejáratánál fogadja az érkezőket. A művész beszélt még a karmester fontos szerepéről, a színészek helyének fontosságáról, a színpad berendezéséről, például a világítás fontosságáról, melyet régen csillárral oldottak meg. Manapság már a világítás elektromos, bármilyen színű, fényű és irányú világítás megoldható. Ezek apró részleteknek tűnhetnek, de ha bármelyik is hiányzik, esetleg az adott feladatra beosztott ember nem figyel, vagy elront valamit, az az előadáson is meglátszik, és veszíthet az értékéből.

        Szirb György balettművész, balettmester előadása is igen érdekes volt. Elmesélte élete egyes fejezeteit, a nyolc évesen történt kezdetektől az Erkel Színházban bemutatott Diótörő című mű általa történő megújításáig. Sok érdekességet hallottunk például a balettcipőkről, az úgynevezett spicc cipőkről, melyek igen kényelmetlenek, merevek, melyeket manapság szilikonnal próbálnak puhítani. Azt is megtudtuk, hogy XIV. Lajos, a francia Napkirály udvarához vezethető vissza a balett eredete, a Balett Akadémia megalapítása. Nagyon érdekes volt a magyar nyelvben is használt szavak jelentése, eredete is, például a padödö szó jelentése: páros tánc.

        Ambrus Ákos előadása a gépesített színpadtechnikáról szólt. Megismertük a színpad fejlődésének főbb szakaszait, kezdve az ókori kőszínházzal, stabil, nem mozgatható díszletekkel. A következő fejlődési szakaszt a nyitott színpad képviseli, mozgatható díszlettel, melyet a fedett színház követett, forgószínpaddal. Manapság minden életszerű jelenetet meg lehet mutatni a színpadon. Beszélt a karmester fontos szerepéről, a zenekari árokról, mely a levegőtlensége ellenére a színészek egyik legkedveltebb helye. Megtudtuk, hogy az egyik legfontosabb közreműködő az emelő, és hogy súgó nélkül nincs előadás. Régen minden előadás alkalmával tűzoltókat hívtak a színházakba, annak érdekében, hogy ne történjen semmi baj. Ma viszont már légvédő sprével fújják be a díszleteket, megelőzve a tűzeseteket.

           Bokor Jutta, mezzoszoprán énekesnő előadása a Varázsfuvoláról szólt. Wolfgang Amadeus Mozart művének a hátteréről, keletkezéséről beszélt, illetve néhány fontosabb jelenet egy-egy részletét el is énekelt nekünk.

Összességében úgy gondolom, hogy mind a négy előadás nagyon érdekes és hasznos volt számomra. Ezeknek a segítségével közelebb kerültem a színház, az opera világához.

Készítette: Szecsődi Nóra 8.a

Fotóalbum

Az Operaház nagyköveteinek lálogtásait Ábrahám Mónika tanárnő szervezte, koordinálta.
Köszönjük szépen!



Stílusgyakorlatok

Stílusgyakorlat magyar irodalom óráról: ugyanaz a bevezető két mondat, és mégis három különböző írásmű született.

Az Álom

          Egy nyári délután létrán felmásztam a nagymamám padlására. Amint a szemem megszokta a félhomályt, egy poros ládát pillantottam meg a sarokban.

          Gondoltam, belekukkantok, az úgy sem árt senkinek. Odamentem, leporoltam és kinyitottam. Hatalmas fényesség áradt ki a dobozból, és hirtelen azt éreztem, hogy már nincs talaj a lábam alatt. Zuhantam. Tudtam, hogy ha valaha is földet érek, nem a nagyi padlása lesz az. Hirtelen valami iszonyatos erővel nekiütődött a fejemnek, és onnantól kezdve nem tudtam, mi történik velem. Mikor végre magamhoz tértem, nem láttam semmit, csak egy nagy fehér végtelenséget, amiben bármerre el tudtam indulni, sehova sem érkeztem volna meg. Hirtelen azonban fekete, szabálytalan foltok kezdtek megjelenni a semmiből, és minden paca közepén egy-egy piros szempár...

       Felriadtam. Ott voltam a nagyimnál a finom, puha ágyamban. Nagyon fájt a fejem, odanyúltam, hogy megtapintsam, és egy hatalmas pukliba ütközött a kezem. Vérzett.
Lehet, hogy nem álom volt?

Írta: Karácsony Lilla 6.b


Régi emlékek

          Egy régi délután létrán felmásztam nagymamám padlására. Amint a szemem megszokta a félhomályt, egy poros ládát pillantottam meg a sarokban.

         Odamentem. Egy lakat zárta le a ládát, így elindultam, hogy megtaláljam a kulcsot a padláson. Csakhamar egy lecsomózott zacskóban megtaláltam. Kinyitottam. Egy csomó régi fényképalbum volt benne. Az albumok nagymamám életéről szóltak: kisbaba korától kezdve egészen mostanáig. Pár órába tellett, míg átnéztem őket. Aztán megpillantottam az elhunyt nagypapám fényképeit is. Éreztem, ahogy egy könnycsepp legördül az arcomon. Kivettem egy képet, amin mi ketten vagyunk rajta.

         Így mindig láthatom, és visszaemlékezhetek azokra a gyönyörű évekre. Azóta, ha időm engedi, a padláson nézegetem az elmúlt évek emlékeit.

Írta: Radics Dorka 6.b

Készülj fel, abszurd humor következik!


Stejner Kristóf és Herri Milán törpénete

         Egy nyári délután létrán felmásztam nagyanyám padlására. Amint a szemem megszokta a félhomályt, egy poros ládát pillantottam meg a sarokban.


          A ládában volt egy varázskard. Nagyon megijedtem, ezért kidobtam az ablakon, és a kard a betonnal találkozván összetört. Gyorsan leszaladtam, hogy segítsek, és vittem magammal stift ragasztót. Mikor összeragasztottam a kardot, megláttam egy macskát. Az a macska fekete volt, és én gyorsan odébb tessékeltem, mielőtt átment volna előttem. Mikor visszafordultam, láttam, hogy a ház egy mini parlamentté változott, és a hangyák a mini ajtón közlekedtek ki-be. Gondoltam, ráülök a parlamentecskére, de hirtelen megjelent Pókember, és adott 20 forintot. No, gondoltam, mit vegyek belőle. Egy gyufát? Vagy másfél zsömlét? Nem tudtam, ezért inkább beledobtam a cipőmet egy tóba.

Ekkor hirtelen megjelent Herri Milán, aki varázsolt egy tortát nekem. Gondoltam, hogy ebben van a biznisz, ezért kértem tőle mindenfélét (bár rózsaszín CENSORED -t nem tudom, miért, nem adott).

        Így ért véget Herri Milán története, akit Kristóf anyagilag teljesen tönkretett.

Írta: Dienes Kristóf 6.b

Magyartanár: Turi Alexandra.




Erdei iskolai beszámolók

2017. szeptember 18-21. között iskolánk 6. évfolyamos tanulói tartalmas pár napot töltöttek el az erdei iskolában Salgóbányán. Az ő beszámolóik következnek.


Nagy Milán beszámolója
Nagy Milán beszámolója
Nagy Milán beszámolója
Nagy Milán beszámolója
Nagy Milán beszámolója
Nagy Milán beszámolója

Nagy Milán 6.b

Sipos Gergely beszámolója
Sipos Gergely beszámolója
Sipos Gergely beszámolója
Sipos Gergely beszámolója

Sipos Gergely 6.b

AZ ERDEI ISKOLA

2017. 09. 19. Kedd
Nekem nagyon tetszett ez a nap, mert érdekes helyeken jártunk.
Délelőtt elmentünk a salgótarjáni Bányamúzeumba. Sok minden érdekességet megtudtam:
- A bányalovak megvakultak és csak 4 évig éltek
- A bányászok gyerekei 12 éves koruktól fogva segíthettek apjuknak a bányában
- A bányamentőket sokáig bezárták egy ,,konditerembe" ahol súlyokat kellett emelgetniük
- Mindnél lejjebb haladunk a bányában, annál melegebb van, ezért szellőzőkéményeket válytak a plafonokba
- A bányalovak meg tudták számolni, hogy hány kocsi szenet húznak el és többet nem vittek el
A nap végén elmehettünk vásárolni is, ami szintén nagyon jó volt.

Karácsony Lilla 6.b


Magyar népmesék


Készítette: Gyüre Lili 5.a


Fényforrások


Készítette: Ambruzs Marcell 3.a


Séta az Operaházban


             Az Operaház neoreneszánsz stílusban készült, tervezője Ybl Miklós. Az építkezés 1875-1884-ig tartott.
           Az épület díszítésekben gazdag, a főhomlokzaton két szobor található: az egyik Liszt Ferencet, a másik pedig Erkel Ferencet ábrázolja. Mikor belépünk az előtérbe, a mennyezeten pompás szekkókat láthatunk. A szekkó száraz vakolatra felvitt festékréteg, míg a freskó nedves vakolatra, mészvízzel összekevert porfesték.
A színpad több mint 600 négyzetméter, melyen nemcsak zenés, hanem táncos előadásokat is tartanak. A nézőtér négy egymás feletti páholysorból áll. A felette lévő kupolát korinthoszi oszlopokon nyugvó ívek tartják. A kör alak az Olümposzt ábrázolja és a tizenkét főistent, akik Apollón zenéjét hallgatják. A kompozíció fő alakja Apollón. A termeket díszlépcsők kötik össze, melyeknek korlátai márványból készültek.
      Nekem azért tetszett az Opera épülete, mert olyan volt, mint egy ékszerdoboz kívülről és belülről is.

Készítette: Simon Regina 7.b



Lakásavató Rebekánál, avagy ismerkedés a zsidó kultúrával a 14-es teremben

    Egy márciusi délelőtt Rebeka meghívott minket a lakásavatójára.
    Bepillanthattunk lakása minden szegletébe. A konyhába is elkalauzolt minket. Az előre elkészített tésztaalapanyagból sábáti kalácsot készítettünk, amit kisütöttünk, s így volt lehetőségünk megkóstolni az egyik jellegzetes zsidó finomságot. A kalács fonása közben a kóser (vallásilag tiszta) ételekről beszélgettünk. Megismerkedtünk a héber ábécével, amelynek fő érdekessége, hogy jobbról balra halad (ellentétben a magyarral), s a betűk csak mássalhangzókat jelölnek, a magánhangzókat a betűk alatti pontozással jelölik. Jó szórakozás volt, amikor mindenki leírta héberül a nevét. A nappali könyvespolcáról a zsidó kiadványok közül választhattunk egyet, amelyet szívesen olvasnánk. Utána beszélgettünk arról, hogy ki miért választotta az adott könyvet. A zsidó otthonra utaló tárgyakat együtt fedeztük fel. Kezünkbe foghattuk a nagy ünnepkor, a Hanuka idején használt 8+1 ágú gyertyatartót, a mezüzét, ami egy kis doboz az ajtófélfákon, amiben a Tórából vett idézetet tartalmazó papírtekercs található. Láttunk Kidus-poharakat, amelyekből ünnepekkor isznak, egy imaleplet, a tálitot, illetve a havdalát, ami egy fonott gyertya.
      Érdekes volt betekinteni egy zsidó lakásba, s megismerkedni egy új kultúrával.

Készítették: Kovács Dóra Laura 7.b, Vaszkó Ádám 7.c
דורה és אדם


Történelem házi feladatok


Ókor athéni polgár szeretnék lenni


       A most tanultak szerint az ókori Athénban szeretnék élni. Az athéni társadalmi berendezkedés közül a legfontosabbnak tartom a demokráciát és a gyermekek testi, lelki műveltségét, ami szerintem nagyon hasonlít a mostani korunkhoz.
        A gyerekek nevelése során fontos volt számukra szépség iránti fogékonyság és a zenei műveltség kialakítása. Természetes volt számukra, hogy mindenki tud úszni, ami úgy gondolom, hogy a mai korunkra is jellemző. Igaz csak a fiúk járhattak iskolába, a lányokat otthon nevelték.
Az állam fontos ügyeiben a többség akarata érvényesült, ami a demokráciát a démosz uralmát jelentette. Kiemelkedően fontos dolognak tartom, hogy a jól képzett és szorgalmas rabszolgák az életük során megválthatták a szabadságukat.
       A kereskedelem során nagyon sok új ismeretre tettek szert, új kultúrákkal, új szokásokkal ismerkedhettek meg, például: az afrikai elefántcsontok és az egyiptomi papíruszokon keresztül.

Nagy Milán történelem házi feladata  Bacsiné Ledniczki Tímea tanárnő órájára


Schindler listája

Szarvas Lili 8.b filmajánlója


1848. március 15.

Március 15-e a pesti forradalom és egyszersmind Petőfi napja.
Petőfi Sándor neve összeforrt a szabadsággal. Kész volt érte életét áldozni.
Rá emlékezünk ezzel a videóval.


A videóban elrejtettünk néhány hibát. Ha észrevetted azokat, küldd el szerkesztőségünknek!

Készítették: Borsik Balázs és Kapros Konrád 7.c